Ut musica pictura – wykład Janusza Wałka
W sali kominkowej szydłowieckiego zamku, 26 listopada 2014 roku miało miejsce kolejne spotkanie z cyklu „Kobieta z harfą” – wokół sekretnej aury obrazu. Zaproszony przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu Janusz Wałek, specjalista do spraw malarstwa europejskiego z Muzeum Narodowym w Krakowie, długoletni opiekun najsłynniejszego obrazu w zbiorach polskich Damy z Gronostajem Leonarda da Vinci, wystąpił z prelekcją pt. „Ut musica pictura – malarstwo jak muzyka”.
Licznie zebranych słuchaczy, w tym licealistów z szydłowieckich szkół, oraz gościa powitała dyrektor muzeum dr Aneta Oborny. Prelegent pogratulował instytucji tak udanego zakupu, powiększającego kolekcję malarstwa uwzględniającego motywy muzyczne („Portret kobiety w czarnej sukni” J. P. Bredt – zakup ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z Budżetu Województwa Mazowieckiego), podkreślił wysoką jakość artystyczną dzieła. W prezentacji multimedialnej przygotowanej przez Janusza Wałka znalazły się przykłady malarstwa europejskiego, w którym instrument muzyczny jest elementem kompozycji obrazu. W kolejnej części wykładu słuchacze mogli poznać dzieła o tematyce muzycznej. Na przykładzie obrazów Piotra Bruegel’a (starszego) i Jana Wermeer’a z Delft krakowski historyk sztuki wyjaśnił „muzyczność” malarstwa widoczną w kompozycji, harmonii i kolorystyce. Na wykładzie pojawiły się ciekawe przykłady obrazów różnych stylów i okresów historycznych. W finale spotkania Janusz Wałek powrócił do „Portretu kobiety w czarnej sukni” J. P. Bredta w 1820 roku, przedstawiając związki szydłowieckiego obrazu z portretami Rafaela Santi przejawiające się w układzie kompozycyjnym. Ciekawy wykład słuchacze nagrodzili gromkimi brawami, a prelegent zachęcał zebranych do „słuchania” obrazów i „oglądania” muzyki. Był także czas na indywidualne dyskusje.
fot. W. Wismont, Z. Radwańska