Projekt „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu”
Lira korbowa – instrument romantycznego mitu
W 2023 r. Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu realizuje rozległy projekt dedykowany lirze korbowej.
Lira korbowa
Lira korbowa to unikatowy instrument muzyczny należący do grupy tzw. chordofonów smyczkowych. Ma odległą, wczesnośredniowieczną proweniencję, związaną z terenami dzisiejszej Hiszpanii i Francji. „To w opactwie Saint Georges w Boscherville powstało pierwsze znane przedstawienie organistrum, czyli pierwotnej, obsługiwanej przez dwie osoby formy liry korbowej.”
Instrument (w roli burdonu) był związany początkowo z rozwojem „chrześcijańskich śpiewów modlitewnych, zwłaszcza monastycznych”. Z czasem, dzięki zmniejszeniu rozmiarów i zmianom konstrukcyjnym, lira korbowa posłużyła również jako melodyczny akompaniament do pieśni i do tańca, wkraczając w świat muzyki świeckiej.
Na lirze korbowej grano w „średniowiecznych klasztorach, kościołach i uniwersytetach, w epoce nowożytnej – w środowisku mieszczańskim i dworskim, gdzie wpisywała się w modę na rustykalne i pastoralne nastroje powstałe na osnowie antycznych, arkadyjskich idei”.
Konstrukcja liry korbowej
Lira korbowa ma ciekawą konstrukcję, w której rolę smyczka pełni koło wprawiane w ruch korbą. Instrument składa się z pudła rezonansowego o zróżnicowanych formach i rozmiarach, koła-smyczka z korbą, strunociągu, podstawka, strun, komory klawiszowo-tangentowej oraz komory kołkowej. Jest najprawdopodobniej pierwszym instrumentem strunowym, do którego zastosowano klawiaturę.
Atrybut Wernyhory
Lira korbowa była obecna na ziemiach polskich najprawdopodobniej już w wiekach średnich. Najdłużej jej występowanie i praktyka wykonawcza potwierdzone są na Kresach Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, gdzie w XIX wieku lira występowała już wyłącznie jako instrument ludowy, atrybut dziada-lirnika.
Swoista mityzacja liry korbowej, wynikająca z wysokiego statusu lirnika w społeczeństwach tradycyjnych tego czasu i praktyk muzycznych z nim związanych, pozwoliła temu instrumentowi odegrać, poza muzyczną, także ważną rolę społeczną, a przez to artystyczną i literacką. Instrument w sposób szczególny wpisał się w polską tradycję.
Symbolem kresowych lirników stał się legendarny wieszcz Kozak – Wernyhora, który w czasie buntów kozackich działał na rzecz ukraińsko-polskiego pojednania. Przez lud ukraiński traktowany jest jako wieszcz i poeta. W świadomości Polaków utrwalił się głównie jako autor przepowiedni przyszłego odrodzenia Rzeczpospolitej w jej dawnych granicach.
Wystawa „Lira – korbowa instrument romantycznego mitu”
Osią projektu „Lira – korbowa instrument romantycznego mitu” jest wystawa czasowa, która prezentować będzie 24 najcenniejsze liry korbowe znajdujące się w polskich zbiorach, a także przedstawienia tego instrumentu w grafice, malarstwie i fotografiach archiwalnych.
Wystawa realizowana będzie we współpracy z instytucjami z całego kraju m.in.:
- Muzeum Narodowym w Krakowie
- Muzeum Narodowym w Lublinie
- Muzeum Narodowym w Poznaniu
- Muzeum Narodowym w Warszawie
- Muzeum Narodowym we Wrocławiu
- Gminnym Ośrodkiem Kultury i Wypoczynku w Haczowie
- Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie
- Muzeum Hutnictwa w Chorzowie
- Muzeum im. J. Dunin-Borkowskiego w Krośniewicach
- Muzeum Mazowieckim w Płocku
- Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
- Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu
- Muzeum-Skansenem Kurpiowskim im. Adama Chętnika w Nowogrodzie
- Muzeum Śląska Cieszyńskiego
- Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
- Muzeum Ziemi Bieckiej
- Zamkiem Królewskim na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki
- Biblioteką Jagiellońską w Krakowie
- Biblioteką Narodową w Warszawie
- Narodowym Archiwum Cyfrowym w Warszawie.
Koncerty, warsztaty, happening
W ramach projektu „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” zorganizowane zostaną koncerty tworzące cykl „Lira korbowa – konteksty”, ukazujące ten instrument w perspektywie etnicznej, jako inspiratora różnych gatunków i stylów muzycznych; przeprowadzone zostaną warsztaty budowy lir oraz śpiewu przy ich akompaniamencie; odbędzie się także wydarzenie plenerowe „Ballady dziadowskie” – happening z dziadem-lirnikiem grającym pod kościołem w Szydłowcu, będące odtworzeniem najbardziej typowej dla polskiej kultury kresowej XIX/XX wieku sytuacji wykonawczej z udziałem liry korbowej.
—–
Projekt „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Projekt „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” z dofinansowaniem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego
W 2023 r. Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu realizuje rozległy projekt wystawienniczo-artystyczno-naukowy dedykowany lirze korbowej – unikatowemu instrumentowi średniowiecznej proweniencji, należącemu do grupy tzw. chordofonów smyczkowych, i roli jaką odegrał w przestrzeni społecznej i artystycznej na ziemiach polskich w XIX i XX w. Swoista mityzacja liry korbowej, wynikająca z wysokiego statusu lirnika w społeczeństwach tradycyjnych tego czasu i praktyk muzycznych z nim związanych, pozwoliła temu instrumentowi odegrać, poza muzyczną, także ważną rolę społeczną, a przez to artystyczną i literacką. Instrument w sposób szczególny wpisał się w polską tradycję. Najdłużej przetrwał w praktyce wykonawczej na Kresach Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej. Symbolem...
- 1
- 2