Wydawnictwa

„Sobiescy – zachowane w dźwiękach”

red. dr Aneta I. Oborny

Szydłowiec 2018

Książka Sobiescy – zachowane w dźwiękach jest pierwszą publikacją w muzealnictwie polskim poświęconą dwójce wybitnych etnomuzykologów oraz jednym z elementów dużego projektu pod tym samym tytułem. To kompleksowe źródło wiedzy – które łączy w sobie treści biograficzne, szczegółową dokumentację praz przy zbieraniu źródeł fonograficznych oraz bogaty zasób unikalnych zdjęć. Ważnym osiągnięciem Państwa Sobieskich, opisanym  obszernie w publikacji była zainicjowana i zorganizowana przez nich w latach 1950-1954 ogólnopolska Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego, której głównym celem było dotarcie do najstarszych informatorów i muzykantów, by zarejestrować ich unikalny śpiew, grę, czy opowieści. Akcja ta zakończona została dużym sukcesem, w jej realizację zaangażowano 300 osób, a w efekcie zebrano 41 000 utworów na 2 000 taśm. Dzisiaj zbiory re znajdują się w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, toteż instytucja ta była ważnym partnerem w realizacji projektu – Sobiescy – zachowane w dźwiękach.

Autorami tekstów zawartych w publikacji są specjaliści: kierownik działu Zbiorów Fonograficznych w Instytucie Sztuki PAN dr Jacek Jackowski, wstęp publikacji – dyrektor Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych Aneta I. Oborny oraz pracownicy merytoryczni naszego muzeum. Wydawnictwo ubogacone jest także dwoma nośnikami cyfrowymi: płytą CD zawierającą nagrania archiwalne ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN oraz płytą DVD z filmem dokumentalnym pt. „Melodie, które nie zginą” produkcji Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi która w ciekawy sposób przedstawia pracę w terenie małżeństwa Sobieskich. Niebagatelnym atutem publikacji jest sposób jej wydania, w formie eleganckiego albumu wydanego na papierze kredowym. Album przygotowany został w formule polsko-angielskiej.

Ludowe „stradivariusy”

opracowanie i wstęp dr Aneta I. Oborny

Szydłowiec 2017

Książka Ludowe stradivariusy to katalog wystawy o tym samym tytule prezentowanej w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu od IX 2017 do końca II 2018 r.

Publikacja stanowi bogaty zbiór ludowego instrumentarium: naukowe opracowanie tematu – dr hab. Ewa Dahlig-Turek prof. IS PAN, opracowanie not katalogowych Katarzyna Zedel.

Na wystawie przedstawiony został kunszt polskiego ludowego lutnictwa poprzez prezentację bogatej kolekcji skrzypiec, pochodzących głównie ze zbiorów własnych Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, uzupełnionych o najciekawsze egzemplarze instrumentów muzycznych pożyczonych z innych muzeów. Wystawę dopełnia bogaty materiał ikonograficzny: m.in. formy lutnicze do wyrobu skrzypiec, oryginalne obrazy – w tym po praz pierwszy prezentowany obraz Jacka Malczewskiego z 1902 r. „Mężczyzna grający na skrzypcach (skrzypek)” (w zbiorach MLIM od 2016 r.) oraz fotografie przedstawiające artystyczną dokumentację roli, jaką skrzypce pełniły przez wieki w codziennym życiu ludzi.

V Ogólnopolski Konkurs na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych – katalog twórców

opracowanie Katarzyna Zedel

Szydłowiec 2016

Publikacja zawiera biogramy budowniczych, którzy zgłosili swoje instrumenty do V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych.

Do konkursu organizowanego przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu zgłosiło się 38 twórców z 10 województw: lubelskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego,  pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego. Do konkursu zgłoszono łącznie 144 instrumenty i narzędzia muzyczne.

Motywy muzyczne w malarstwie europejskim XVII-XIX wieku w obrazach z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Aneta I. Oborny, Zofia Radwańska

Szydłowiec 2016

„Motywy muzyczne w malarstwie europejskim XVII-XIX wieku” to kolejna, po „Zobaczyć muzykę źródeł…”, wystawa prezentująca temat ikonografii muzycznej w szydłowieckim Muzeum, jednak w zupełnie innym zakresie niż poprzednia.

Tym razem, wybrane ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie dzieła sztuki przenoszą nas w świat zachodnioeuropejskiego baroku i romantyzmu. Obrazy alegoryczne, rodzajowe, martwe natury pędzla malarzy flamandzkich i włoskich łączy motyw instrumentów muzycznych epoki. Teorba, viola da gamba, wirginał, surdynka, szałamaja to tylko niektóre instrumenty przedstawione przez artystów, których z muzyką łączyła nieraz szczególna więź.

Dzięki informatorowi do wystawy dowiemy się szczegółów z życia malarzy, rozszyfrujemy znaczenie symboliczne elementów kompozycji oraz poznamy środki artystyczne jakimi ówcześnie posługiwali się twórcy.

Zobaczyć muzykę źródeł. Muzyka i instrumenty muzyczne w malarstwie polskim

Aneta I. Oborny

Szydłowiec 2015

W dobie interdyscyplinarnych działań artystycznych obecność muzyki w sztukach plastycznych staje się tematem wartym zgłębienia. Od czasów prehistorycznych po czasy postnowoczesne podejmowane są próby przedstawienia dźwięku graficznie, udokumentowania scen, w których obecna jest muzyka, sportretowania muzyków i odwzorowania instrumentów muzycznych.

Polska sztuka obfituje w nastrojowe ujęcia muzykantów, realistyczne obserwacje wiejskiego życia jak i fantasmagorie oraz improwizacje na temat kultury ludowej. Lektura dodatkowo odsłania przed czytelnikiem świat mitologicznych kitarzystów, muzykujących aniołów, bogate instrumentarium muzyki renesansu, alegorie z barokowych rycin, arystokratyczne scenki rodzajowe z XVIII w. ukazując tym samym szerszy kontekst ikonografii muzycznej w sztuce europejskiej w ogóle.

Publikacja jest zarówno katalogiem dzieł sztuki prezentowanych na wystawie czasowej pod tym samym tytułem jak i pierwszą pozycją książkową podejmującą temat ludowego instrumentarium muzycznego w malarstwie polskim. Została wyróżniona w X edycji konkursu „Mazowieckie Zdarzenia Muzealne – Wierzba” w kategorii  „Najciekawsze wydawnictwo muzealne wydane lub współwydane w 2015 roku przez placówkę muzealną”.

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu 1975-2010

Aneta I. Oborny

Szydłowiec 2010

Decyzja o utworzeniu Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych zapadła w roku 1968. Od tego czasu w pozyskiwanie zbiorów, prowadzenie badań oraz prace koncepcyjne i kuratorskie zaangażowane było wiele ważnych dla polskiej etnomuzykologii osób. Niniejsza publikacja w sposób przystępny i niemal reporterski przybliża proces tworzenia „od zera” nietypowej placówki muzealnej, której charakteru dodaje położenie w okazałej, wczesnorenesansowej rezydencji magnackiej – Zamku Szydłowieckich i Radziwiłłów.

Zbiór 2085 muzealiów obejmujący 1741 obiektów etnograficznych i 371 historyczno-artystycznych stanowi ewenement wśród zarówno polskich jak i europejskich instytucji muzealnych. Autorka przedstawia klasyfikację zbiorów jak i charakterystykę najważniejszych instrumentów, począwszy od rekonstrukcji instrumentów używanych już w średniowieczu (gęśle opolskie, chordofon płocki), poprzez XVIII i XIX-wieczne oryginalne przykłady lutnictwa ludowego (basy kaliskie, mazanki) aż po zaskakujące pomysłowością i wykorzystywanymi materiałami instrumenty XX-wieczne (burczybas z puszki po farbie, wiejskie zestawy perkusyjne „dżazy”).

Publikację ilustrują aktualne zdjęcia siedziby, wybranych muzealiów (instrumentów, dokumentów, dzieł sztuki) oraz dokumentujące działalność Muzeum od 1975 roku.

Wydawnictwa można kupić w kasie biletowej muzeum oraz na stronie Salon Książki Muzealnej.

Wielkość czcionki
Kontrast