Magia instrumentów. Osobliwości „inwencja trzygłosowa”

Magia instrumentów. Osobliwości „inwencja trzygłosowa”

Koncepcja, kurator:  dr Aneta Oborny
Scenariusz: dr Aneta Oborny, Karolina Pawłowska, Katarzyna Zedel
Koordynator: Katarzyna Zedel
Aranżacja plastyczna i multimedia: Firma TECHNET

Projekt zrealizowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego o wartości blisko 480 000 zł.

Świat muzyki i instrumentów jest niezwykle bogaty i różnorodny. Dlatego też Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu postanowiło poszerzyć przestrzeń ekspozycyjną o kolejną wystawę stałą, która prezentuje jedne z najciekawszych i najbardziej oryginalnych instrumentów muzycznych zarówno polskich, jak i pochodzących z innych krajów. Dodatkowo, wystawa „Magia instrumentów. Osobliwości inwencja trzygłosowazostała umieszczona w wyjątkowej scenerii trzech XV-XVI-wiecznych komnat, do niedawna mieszczących biura muzeum. Bogato zdobione renesansowymi fryzami i stropami kasetonowymi wnętrza, wraz z prezentowanymi instrumentami, pozwoliły stworzyć niepowtarzalną scenerię.

W pierwszej komnacie wystawy „Magia instrumentów. Osobliwości inwencja trzygłosowa”, nazwanej Komnatą Staropolską, znajdują się cztery obszary ekspozycyjne, które Zwiedzający poznaje dzięki opowieści narratora. Ten, snuje swoją opowieść wokół instrumentów spotykanych dawniej na dworach – kotła, trąbek naturalnych i dud (wielkopolskich, żywieckich, śląskich, podhalańskich), które kolejno „odzywają się” prezentując swoje walory brzmieniowe.

Druga sala wystawowa – Komnata Intermezzo, to prawdziwe eksperymentarium dźwięku. Zwiedzający dzięki licznym multimediom i specjalnie przygotowanym dla muzeum aplikacjom może przenieść się w wirtualny świat muzyki. Dodatkowo udostępnione zostały instrumenty: harmonia jednorzędowa, cymbały, cytra akordowa i skrzypce laskowe, na których każdy może spróbować zagrać. Co więcej, gość muzeum zarówno ten starszy jak i ten młodszy, na specjalnie przygotowanych deskach kreślarskich wyposażonych w led light pady, może naszkicować wybrany instrument i zabrać swoją pracę do domu. Multimedialną atrakcją są także symulatory dźwięku, które umożliwiają wirtualną grę na jednym z pięciu instrumentów. Skomponowaną i „zagraną” przez siebie melodię, można następnie przesłać na telefon komórkowy i odsłuchać ponownie już poza murami muzeum. W Komnacie Intermezzo Zwiedzający znajdzie też magiczne skrzynki kryjące w swoim wnętrzu ludowe instrumenty muzyczne i kolorowe pufo-puzzle, z których można układać wielkoformatowe obrazy lub wygodnie się na nich rozsiąść i odpocząć, oglądając film edukacyjny. W sali znajdują się także dwie gabloty ekspozycyjne. Pierwsza z nich mieści różnego rodzaju cytry – akordowo-guzikowe, koncertowa i harfowa. W drugiej natomiast wyeksponowane są pozytywki – instrumenty mechaniczne uważane za jeden z najważniejszych wynalazków muzycznych.

Trzecią i ostatnią częścią ekspozycyjnej inwencji jest Komnata Lutnicza, w której do głosu dochodzą głownie, lecz nie tylko, skrzypce. Swoje miejsce ma tu również gitara lutniowa, lutnie i mandoliny. Dominantę harmonii wnętrza stanowi obraz z kolekcji szydłowieckiego muzeum Kobieta w czarnej sukni (1820), autorstwa niemieckiego malarza Johanna Petera Bredta. Niezwykłą atrakcją multimedialną jest tu interaktywna „batuta”, która w rękach Zwiedzającego-dyrygenta „ożywia” instrument prezentowane w gablotach, a magiczne skinienie na wybrany instrument sprawia, że wnętrze wypełnia muzyka.

Nowa wystawa stała „Magia instrumentów. Osobliwości inwencja trzygłosowajest drugą, po otwartej w roku 2015 Instrumenty… – zobaczyć i usłyszeć tradycję, wystawą instrumentologiczną. Co więcej, innowacyjne rozwiązania technologiczne i dostępne multimedia tworzą swoistą wystawę interaktywną, której głównym celem jest pobudzanie i rozwijanie muzycznych zainteresowań Zwiedzających. To wszystko składa się na spójną całość: ekspozycję, która w niecodzienny sposób odzwierciedla magię instrumentów muzycznych.

 

Wielkość czcionki
Kontrast