Piszczałka dwoista / dwojnica
Aerofon wargowy czopowy, będący osobliwością polskiego ludowego instrumentarium i występujący na Podhalu, a także w Słowacji. Wykonany z jednego kawałka drewna, najczęściej z jaworu lub jesionu, w którym wywiercone są dwa równoległe do siebie kanały, mające identyczną długość i średnicę. Wierzchnia strona piszczałki opatrzona 6-cioma otworami palcowymi nad prawym kanałem. Nad lewym kanałem nie ma otworów gdyż pełni on funkcję piszczałki burdonowej, wydobywającej stały dźwięk, dając dwugłos. Otwory wargowe znajdują się na spodniej stronie instrumentu. Piszczałki dwoiste są dziś reaktywowane w ruchu folklorystycznym.
Piszczałka sześciootworowa
Aerofon wargowy czopowy z podgrupy piszczałek podłużnych z wylotem otwartym z otworami palcowymi rozpowszechniony na obszarze kultury karpackiej. Posiada od trzech do dziewięciu otworów palcowych. Zróżnicowane pod względem wielkości. Rozpiętość dźwięków zależy od liczby otworów palcowych oraz od długości piszczałek.
Piszczałka bezotworowa
Aereofon wargowy czopowy z podgrupy piszczałek podłużnych z wylotem otwartym bez otworów palcowych. Budowane z jednego kawałka drewna, mające formę rury z wlotem otwartym. Instrument ten związany z tradycjami pasterskimi. Technika gry polega na różnicowaniu siły zadęcia oraz otwieraniu i zamykaniu wylotu piszczałki.
Krzysztof Sęk Siuty
Twórca instrumentów pasterskich z Podhala (piszczałek sześciootworowych, dwojnic, fujar wielkopostnych – końcówek, fujar trójotworowych podhalańskich, dud podhalańskich) oraz fujary detvianskiej (słowackiej). Urodził się w 1974 roku w Zakopanem. Pochodzi ze znanych muzykujących rodów podhalańskich: Gąsieniców, Marcielników i Folfasów. Inżynier środowiska – Politechnika Krakowska, absolwent Liceum Plastycznego im. Antoniego Kenara w Zakopanem – wydział meblarstwa artystycznego. Miłośnik tradycji i muzyki Skalnego Podhala. Gra na instrumentach pasterskich. Prezentował swoje wyroby na festiwalach w kraju i zagranicą.
Laureat V i VI Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych.