Piszczałka dwoista
Aerofon wargowy czopowy, będący osobliwością polskiego ludowego instrumentarium i występujący na Podhalu, a także w Słowacji. Wykonany z jednego kawałka drewna, najczęściej z jaworu lub jesionu, w którym wywiercone są dwa równoległe do siebie kanały, mające identyczną długość i średnicę. Wierzchnia strona piszczałki opatrzona 6-cioma otworami palcowymi nad prawym kanałem. Nad lewym kanałem nie ma otworów, gdyż pełni on funkcję piszczałki burdonowej, wydobywającej stały dźwięk, dając dwugłos. Otwory wargowe znajdują się na spodniej stronie instrumentu. Piszczałki dwoiste są dziś reaktywowane w ruchu folklorystycznym.
Piszczałka sześciootworowa
Aerofon wargowy czopowy z podgrupy piszczałek podłużnych z wylotem otwartym z otworami palcowymi rozpowszechniony na obszarze kultury karpackiej. Posiada od trzech do dziewięciu otworów palcowych. Zróżnicowane pod względem wielkości. Rozpiętość dźwięków zależy od liczby otworów palcowych oraz od długości piszczałek.
Piszczałka bezotworowa
Aereofon wargowy czopowy z podgrupy piszczałek podłużnych z wylotem otwartym bez otworów palcowych. Budowane z jednego kawałka drewna, mające formę rury z wlotem otwartym. Instrument ten związany z tradycjami pasterskimi. Technika gry polega na różnicowaniu siły zadęcia oraz otwieraniu i zamykaniu wylotu piszczałki.
Bolesław Trzemiel
Technik-plastyk, multiinstrumentalista, rzeźbiarz, a także twórca ludowych instrumentów. Urodził się w 1932 roku w Zakopanem. Zmarł nagle w wieku 78 lat w 2010 roku. Absolwent Szkoły Plastycznej im. Antoniego Kenara w Zakopanem. Członek Zespołu im. Klimka Bachledy w Zakopanem oraz Zespołu im. Jana Sabały. Samodzielnie nauczył się budowy instrumentów. W swoim warsztacie tworzył instrumenty pasterskie (piszczałki, kozy, trombity) oraz złóbcoki. Należał do Stowarzyszenia Twórców Ludowych. Wielokrotnie nagradzany i odznaczany za swoją działalność folklorystyczną.
Wielokrotny laureat Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych.