Wyszło Szydło – Wystawa fotografii instrumentów muzealnych i szydłowieckiej młodzieży

Wyszło Szydło – Wystawa fotografii instrumentów muzealnych i szydłowieckiej młodzieży

Ekspozycja: Plac przed kościołem p.w. św. Zygmunta w Szydłowcu

Czas trwania: 29 czerwca – 15 lipca 2013 roku

Kolekcja kilkunastu instrumentów ze zbiorów Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu tym razem została zaprezentowana w formie fotograficznej. Zdjęcia wykonano w ramach projektu „Wyszło Szydło” Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki i Centrum Myśli Jana Pawła II podczas dwutygodniowej rezydencji w Szydłowcu.

 

Chęć udziału w sesji wyraziła także szydłowiecka młodzież – członkowie Grup Teatralnych „Zamczysko” oraz Teatru Poezji i Muzyki „u Radziwiłła”. Fotografie wykonał Paweł Kęska w jednym z pomieszczeń zamkowych, które na kilka godzin przeobraziło się w studio fotograficzne.

Kluczem wyboru instrumentów było ich pochodzenie i zróżnicowanie, a także rodzaj materiału, z jakiego ich wykonano. Na fotografiach zostały uwiecznione między innymi harmonia pedałowa wykonana przez Czesława Adamczyka ze Skarżyska Kamiennej, a także piękne przedwojenne harmonie rozciągane: trzyrzędowa Alfreda Nabego oraz dwurzędowa harmonia Piotra Stamirowskiego.

Spośród wielu ciekawych instrumentów smyczkowych do sesji wybrane zostały złóbcoki Stanisława Łacka z Murzasichla, mazankiTadeusza Czwordona z Ostrowa Wielkopolskiego oraz przepiękna wiolonczela dłubana, która trafiła do kolekcji muzealnej ze Skarżyska Kamiennej. Wśród fotografowanych instrumentów strunowych znalazła się także lira korbowa z wypalanymi motywami ozdobnymi wykonana przez Stanisława Wyżykowskiego.

Modele pozowali do zdjęć także z instrumentami dętymi, trąbą tenorową firmy „Franciszek Borowiecki, Lublin, Królewska”, trąbką naturalną „fanfarą”, a także szałamają czterootworową firmy „Martin Signal” oraz membranofonami: barabanem wykonanym przez Aleksandra Pasika z Bienieńdzic k. Radomia i dwoma bębenkami obręczowymi współczesnych twórców ludowych z okolicy Przysuchy: Piotra Sikory z Kuźnicy i Stanisława Lewandowskiego z Brogowej.

Sesja fotograficzna była czasem nie tylko solidnej pracy ale również „spotkaniem z polskimi tradycjami muzycznymi”. Ważną kwestią do rozstrzygnięcia był dobór instrumentu do osobowości modela a pozowanie do zdjęcia było świetną okazją do opowiedzenia o danym instrumencie, sposobie jego trzymania i wydobywania dźwięków.

Efekt „spotkania tradycji z młodością” to 15 pięknych zdjęć, które na 2 tygodnie ożywiły plac przed kościołem p.w. św. Zygmunta. W październiku fotografie zostaną zaprezentowane w Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie, a następnie powrócą do szydłowieckiego Muzeum.