„Witraż w plenerze”

„Witraż w plenerze”

Zajęcia artystyczne „Witraż w plenerze” zrealizowane zostały jako wprowadzenie do tematyki sztuki witrażu, którą prezentuje wystawa czasowa „Muzyka Światła. Witraże. Od artefaktu do metafizyki” w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.

Zajęcia artystyczne „Witraż w plenerze” odbyły się 12 września 2025 roku z udziałem uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Szydłowcu. Dwuetapowy program zajęć składał się z części teoretycznej i praktycznej.

W pierwszej części zajęć przeprowadzonych w Centrum Naukowo-Administracyjnym uczestnicy wysłuchali krótkiej prelekcji ilustrowanej grafikami. Jej tematyka obejmowała rys historyczny sztuki witrażu oraz podstawowe zagadnienia z zakresu technik wykonywania witraży. Uczestnicy mieli także możliwość obejrzenia jednego z witraży ze zbiorów muzeum.

Drugą część zajęć stanowiły warsztaty plenerowe. W Parku Radziwiłłów w Szydłowcu nad brzegiem rzeki Korzeniówki, z widokiem na wyspę zamkową, przygotowane zostały stanowiska do pracy twórczej. Na sztalugach malarskich ustawiono wielk­oformatowe transparentne plansze z naniesionymi konturami kompozycji witrażowych. Kompozycje ukazywały motywy muzyczne – przede wszystkim instrumenty oraz motywy historyczne związane z lokalnym dziedzictwem materialnym.

Po części instruktażowej uczestnicy podzieleni na grupy przystąpili do prac polegających na doborze kolorów i wypełnianiu konturów farbami witrażowymi.

Połączenie tworzenia prac inspirowanych sztuką witrażową z działaniami w przestrzeni plenerowej miało na celu zwrócenie uwagi uczestników na znaczenie światła i koloru w procesie artystycznym.

Tworzenie prac w ramach określonych struktur kompozycyjnych wymagało koncentracji, precyzji i odpowiedniego doboru narzędzi malarskich. Niezbędne były kreatywności w doborze koloru, dyktowana wrażliwością artystyczną uczestników i opanowanie techniki nakładania farby witrażowej, wraz z pojawiającym się po pierwszych próbach doświadczeniem wynikającym z obserwacji zmian faktury i kolorystyki schnącej farby. Nowe umiejętności pozwoliły na stworzenie ciekawych, niepowtarzalnych prac.

Dodatkowym walorem zadania realizowanego w formule pracy grupowej, było umożliwienie młodzieży rozwoju kompetencji „miękkich” w zakresie komunikacji, współpracy, organizacji (planowanie zadań, podziału obowiązków i koordynacji prac). Praca w zespołach pozwoliła na wymianę doświadczeń i wzajemne uczenie się w procesie twórczym, jednocześnie generując doświadczenie konstruktywnej rywalizacji artystycznej.

Na zakończenie zajęć twórcy własnoręcznie złożyli podpisy na wykonanych pracach. W ten sposób plansze przygotowane zostały do ekspozycji w przestrzeni publicznej. Wkrótce pojawią się na Rynku Wielkim w Szydłowcu jako wystawa poplenerowa.

Gratulujemy młodym artystom efektownych prac!

Edukacja w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu – kierujemy energię na tworzenie!

Wydarzenie realizowane w ramach projektu „Muzyka światła. Witraże. Od artefaktu do metafizyki”.

Projekt Muzyka światła. Witraże. Od artefaktu do metafizyki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

logo - samorząd województwa mazowieckiego - 25 lat

Działania w ramach projektu „Muzyka światła. Witraże. Od artefaktu do metafizyki”