Otwarcie wystawy pokonkursowej „Warsztat, materia, dźwięk” było okazją do spotkania z budowniczymi ludowych instrumentów muzycznych i muzyką tradycyjną z reprezentowanych przez nich regionów Polski. Były przemówienia, gratulacje, rozdanie nagród laureatom i dużo dobrej muzyki.
Ceremonię otworzył dźwięk trombity. Na instrumencie zagrał Zbigniew Wałach – słynny muzykant z Beskidu Śląskiego, ale także twórca instrumentów z regionu (gajd, piszczałek, gęśli, trombit, rogów pasterskich), laureat II nagrody w Konkursie.
Nagrody przyznane w V Ogólnopolskim Konkursie na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych osobiście odebrało 19 twórców, w tym jedni z najstarszych i najbardziej uznanych mistrzów: Stanisław Wyżykowski z Haczowa na Podkarpaciu – budowniczy liry korbowej, Jerzy Walkusz z Hopowa na Kaszubach – słynny budowniczy diabelskich skrzypiec, burczybasów i innych instrumentów z regionu.
Trzech laureatów przybyło ze swoimi kapelami. Mateusz Raszewski spod Poznania (laureat nagrody specjalnej za zestaw instrumentów) zagrał na skrzypcach wraz z basami muzykę z okolic Kalisza, Tomasz Kiciński (laureat pierwszej nagrody za dudy wielkopolskie) wraz z dudziarską kapelą „Manugi” zaprezentował utwory z okolic Bukówca, a kapela rodzinna Piotra Majerczyka niemal rozniosła mury zamkowe siłą brzmienia muzyki podhalańskiej.
Żywa muzyka towarzyszyła także gościom zwiedzającym wystawę. Na fujarze i dwojnicy grał Krzysztof Siuty „Sęk”, a przy gablocie z dudami spontanicznie zaśpiewały córki Piotra Majerczyka przyśpiewkę „Zadudaj dudasku na moim sałasku”.
Wspólne muzykowanie, które nastąpiło po części oficjalnej wydarzenia, w szydłowieckiej restauracji „Lodownia” połączyło nawet oddalone od siebie Kaszuby i Podkarpacie, Mazowsze i Podhale, a zdolnością improwizacji popisali się także Wielkopolanie.
Otwarcie wystawy „Warsztat, materia, dźwięk” 9 grudnia w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu było finalizacją V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych ogłoszonego w kwietniu 2016 roku.
Przedsięwzięcie zostało zrealizowane ze środków finansowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego, we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Ludowych Zarząd Główny w Lublinie i Fundacją „Cepelia” Polska Sztuka i Rękodzieło.
Instrumenty zbudowane, wysłane na konkurs, ocenione przez specjalistów. Twórcy nagrodzeni i docenieni. Czas na plony. Wystawę pokonkursową będzie otwarta do końca marca 2017 roku. Przez cały ten czas będzie można zapoznać się z aktualnym instrumentarium z 10 województw Polski. Ale przede wszystkim, jak mawiał Jan Gaca – muzykant z Przystałowic Małych – „Trzeba brać i grać”. Mamy więc nadzieję, że ludowe instrumenty będą wciąż nośnikami polskiej tradycji muzycznej.