Malwina Paszek, lira korbowa i „biały głos”
Ostatni koncert z cyklu „Lira korbowa – konteksty” , realizowanego w ramach projektu „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu”, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
W czwartek 7 grudnia 2023 r. o godzinie 17:00 Centrum Naukowo-Administracyjne Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych stało się miejscem bardzo ciekawego muzycznego doświadczenia. Malwina Paszek, multiinstrumentalistka i śpiewaczka wykonała utwory z różnych regionów dawnej Polski, m.in. Wielkopolski, Lubelszczyzny, Ukrainy i Białorusi, wykorzystując swoją ciekawie skonstruowaną lirę korbową m.in. do eksploracji sonorystycznych, harmonicznych i stylistycznych. Nowoczesna technika gry na lirze i jej śpiewokrzyk tworzyły specyficzny melanż tradycji i alternatywnej współczesności wiodąc słuchaczy po różnych etnicznych przestrzeniach filtrowanych oryginalną wyobraźnią artystki. Podczas koncertu goście mieli okazję usłyszeć również kilka utworów z najnowszej solowej płyty tej artystki pt.: „Dziewuchy”.
Malwina Paszek gra na lirze korbowej, jak również akordeonie, karimbie, cytrze czy fortepianie. Współpracuje z muzeami archeologicznymi, etnograficznymi i regionalnymi, dzięki czemu w swoich utworach wykorzystuje materiały z badań terenowych. Była wielokrotnie nagradzana za projekty związane z lirą korbową i śpiewem ludowym. Jest autorką pierwszego podręcznika do gry na lirze korbowej.
W szydłowieckim muzeum, na wystawie stałej „Magia instrumentów – osobliwości inwencja trzygłosowa”, można obejrzeć edukacyjny film o fizyczności dźwięku z udziałem Malwiny Paszek.
—-
Koncert był częścią projektu „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.