Rozstrzygnięcie V OKBLiM

Rozstrzygnięcie V OKBLiM

Ogólnopolski Konkurs na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych powraca po 11 latach, aby na nowo docenić tradycyjne formy, pobudzić budowniczych do kontynuowania ich twórczej aktywności i uaktualnić wiedzę z zakresu instrumentarium całej Polski. Od maja 2016 roku do siedziby Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu napływały instrumenty z całego kraju. Był to intensywny czas spotkań, rozmów, a przede wszystkim ciężkiej pracy budowniczych instrumentów i niecierpliwego oczekiwania muzealników trzymanych w niepewności aż do ostatnich dni przed upływem terminu nadsyłania prac konkursowych.

Ostatecznie do V edycji Konkursu przystąpiło 38 uczestników zgłaszając 144 różnorodne instrumenty i narzędzia muzyczne. Wśród twórców znaleźli się zarówno doświadczeni mistrzowie, ich uczniowie, natchnieni pasjonaci, jak i pieczołowici rekonstruktorzy. W Jury zasiadali najwybitniejsi etnomuzykolodzy z różnych ośrodków naukowych w kraju oraz specjaliści z dziedziny polskich instrumentów ludowych: prof. Ewa Dahlig – Turek, prof. Piotr Dahlig, prof. Zbigniew Przerembski, dr Aneta Oborny i Piotr Piszczatowski. 

Posiedzenie jury odbyło się 5 października w siedzibie Muzeum. Sala obrad wypełniła się instrumentami reprezentującymi wszystkie grupy klasyfikacyjne: chordofony, membranofony, aerofony oraz idiofony. Rozstrzygnięcie Konkursu nastąpiło w wyniku szczegółowych oględzin i długich obrad etnomuzykologów, uznanych specjalistów w dziedzinie polskich instrumentów ludowych. Sprawdzane było zarówno brzmienie instrumentów, jakość wykonania jak i walory estetyczne. Prace były oceniane w trzech podstawowych kategoriach: ludowe instrumenty muzyczne, ludowe narzędzia muzyczne, innowacje w ludowym instrumentarium muzycznym. Wysokość przyznanych nagród i wyróżnień uwzględnia zróżnicowanie form, stopień skomplikowania i trudności wykonania instrumentów. Szczególne miejsce w tegorocznej edycji konkursu zajęła grupa instrumentów dudowych, w której reprezentowane było 7 typów: dudy wielkopolskie, kozioł biały, kozioł czarny, dudy podhalańskie, dudy żywieckie, gajdy śląskie, sierszeńki. Największe uznanie jury wzbudził zestaw pięciu instrumentów wykonanych przez młodego twórcę z Wielkopolski – Mateusza Raszewskiego, za które otrzymał Nagrodę Specjalną.

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za wzięcie udziału w Konkursie i podzielenie się pasją swojego życia. Otwarcie wystawy pokonkursowej w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu przewidywane jest na pierwszą dekadę grudnia 2016 roku.

Sąd Konkursowy powołany przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu w składzie:

Przewodnicząca:
prof. ndzw. dr hab. Ewa Dahlig – Turek – wicedyrektor Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, etnomuzykolog

Członkowie:
prof. dr hab. Piotr Dahlig – prof. Uniwersytetu Warszawskiego, etnomuzykolog,
prof. dr hab. Zbigniew Przerembski – prof. Uniwersytetu Wrocławskiego, etnomuzykolog,
dr Aneta Oborny – dyrektor Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, kustosz dyplomowany,
Piotr Piszczatowski – stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, popularyzator muzyki tradycyjnej,

wyłonił laureatów V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów  Muzycznych:

Ludowe instrumenty muzyczne:
Mateusz Raszewski – nagroda specjalna za zestaw instrumentów,
Tomasz Kiciński  – I nagroda za dudy wielkopolskie,
Piotr Majerczyk – I nagroda za dudy podhalańskie,
Zbigniew Wałach – II nagroda za gajdy,
Andrzej Klejzerowicz – III nagroda za zestaw ligaw,
Jerzy Walkusz – III nagroda za zestaw instrumentów kaszubskich,
Szymon Bafia –  III nagroda za dudy podhalańskie,
Piotr Sikora – wyróżnienie za bębenek obręczowy,
Grzegorz Bartnik – wyróżnienie za cymbały rzeszowskie,
Marcin Blachura – wyróżnienie za  dudy żywieckie,
Andrzej Haniaczyk – wyróżnienie za zestaw instrumentów pasterskich,
Stanisław Piwowarczyk – wyróżnienie za zestaw instrumentów pasterskich,
Krzysztof Rospondek – wyróżnienie za bęben osznurowany,
Andrzej i Bartosz Mendlewscy – wyróżnienie za mazanki,
Dominik Brudło – wyróżnienie za kozła czarnego „ślubnego”,
Stanisław Mai – wyróżnienie za kozła białego „weselnego”,
Accrea Accordions – wyróżnienie za harmonię ręczną trzyrzędową na 24 basy,

Ludowe narzędzia muzyczne:
Grażyna i Tadeusz Kruczyńscy – wyróżnienie za zestaw gwizdków i okaryn ceramicznych,
Grzegorz Romańczyk – wyróżnienie za zestaw gwizdków i okaryn ceramicznych,
Anna i Rajmund Kicmanowie – wyróżnienie za zestaw gwizdków i fletów ceramicznych,
Henryk Rokita – wyróżnienie za zestaw gwizdków ceramicznych,
Wiesław Rokita – wyróżnienie za zestaw gwizdków ceramicznych,
Jan Puk – wyróżnienie za zestaw idiofonów,
Krzysztof Siuty „Sęk” – wyróżnienie za zestaw aerofonów.

Innowacje w ludowym instrumentarium muzycznym:
Stanisław Wyżykowski – nagroda za lirę korbową,
Stanisław Nogaj – nagroda za lirę korbową elektroakustyczną

Szczególne podziękowania Sąd Konkursowy chciałby wyrazić pod adresem fundatorów nagród tj. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządu Województwa Mazowieckiego, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu i Fundacji „Cepelia” Polska Sztuka i Rękodzieło.