Kobieta i trzech mężczyzn odsłaniających satynową beżową tkaninę ze zdjęcia z napisami umieszczonego na drewnianej sztaludze.

Galeria Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej Muzeum Narodowego w Kielcach imienia Alojzego Obornego

6 października w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach /Muzeum Narodowym odbyła się szczególna uroczystość – nadanie imienia Alojzego Obornego Galerii Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej. Laudację wygłosił prof. Andrzej Rottermund, historyk sztuki, muzeolog, były wiceminister kultury, w latach 1991–2005 dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Alojzy Oborny (1933–2022), historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, był wieloletnim dyrektorem Muzeum Narodowego w Kielcach, zastępcą dyrektora do spraw naukowych Muzeum Narodowego w Krakowie (1961–2022), znanym popularyzatorem sztuki. Współpracując z koryfeuszami polskiego muzealnictwa pozyskał pałac kielecki na siedzibę Muzeum Świętokrzyskiego, następnie doprowadził je do rangi narodowego. Był inicjatorem i głównym twórcą muzealnej Galerii Malarstwa Polskiego, pozyskując do kolekcji obrazy m.in. A. Gierymskiego, S. Wyspiańskiego, O. Boznańskiej, czy E. Zaka. Zgromadzone za jego kadencji dzieła pozwoliły umieścić ofertę kieleckiego muzeum w europejskiej przestrzeni kulturalnej – w latach 70-90. XX w. Muzeum Narodowe w Kielcach prezentowało wystawy w m.in. Pinakotece w Atenach, Muzeum Narodowym w Helsinkach, Londynie, Berlinie, Norymberdze czy Pradze.

Dyrektor Oborny do 1975 r. nadzorował prace Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych  w Szydłowcu (MLIM), jako oddziału Muzeum Świętokrzyskiego. Potem jako Przewodniczący Rady Muzeum przy MLIM wspomagał wiedzą kolejnych dyrektorów szydłowieckiej instytucji.


Fot. Muzeum Narodowe w Kielcach