Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.
"Turniej skrzypków" 17 XI 2017
Koncepcja nowej siedziby Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Podpisanie umowy na budowę nowej siedziby z Generalnym Wykonawcą prac budowlanych , 2 X 2017 r.
Rozdanie nagród w XI edycji konkursu Mazowieckie Zdarzenia Muzealne "Wierzba" - I miejsce dla MLIM w kategorii "Muzealny projekt otwarty" 21 IX 2017
I miejsce dla MLIM w kategorii "Muzealny projekt otwarty" w XI edycji konkursu Mazowieckie Zdarzenia Muzealne "Wierzba"
Otwarcie wystawy "Ludowe stradivariusy"- 8 IX 2017
Międzynarodowa Noc Muzeów 20 V 2017

Ut musica pictura - wykład Janusza Wałka

 

 W sali kominkowej szydłowieckiego zamku, 26 listopada 2014 roku miało miejsce kolejne spotkanie z cyklu "Kobieta z harfą" - wokół sekretnej aury obrazu. Zaproszony przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu Janusz Wałek, specjalista do spraw malarstwa europejskiego z Muzeum Narodowym w Krakowie, długoletni opiekun najsłynniejszego obrazu w zbiorach polskich Damy z Gronostajem Leonarda da Vinci, wystąpił z prelekcją pt. "Ut musica pictura - malarstwo jak muzyka". 

Licznie zebranych słuchaczy, w tym licealistów z szydłowieckich szkół, oraz gościa powitała dyrektor muzeum dr Aneta Oborny. Prelegent pogratulował instytucji tak udanego zakupu, powiększającego kolekcję malarstwa uwzględniającego motywy muzyczne ("Portret kobiety w czarnej sukni" J. P. Bredt - zakup ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z Budżetu Województwa Mazowieckiego), podkreślił wysoką jakość artystyczną dzieła. W prezentacji multimedialnej przygotowanej przez Janusza Wałka znalazły się przykłady malarstwa europejskiego, w którym instrument muzyczny jest elementem kompozycji obrazu. W kolejnej części wykładu słuchacze mogli poznać dzieła o tematyce muzycznej. Na przykładzie obrazów Piotra Bruegel'a (starszego) i Jana Wermeer'a z Delft krakowski historyk sztuki wyjaśnił "muzyczność" malarstwa widoczną w kompozycji, harmonii i kolorystyce. Na wykładzie pojawiły się ciekawe przykłady obrazów różnych stylów i okresów historycznych. W finale spotkania Janusz Wałek powrócił do "Portretu kobiety w czarnej sukni" J. P. Bredta w 1820 roku, przedstawiając związki szydłowieckiego obrazu z portretami Rafaela Santi przejawiające się w układzie kompozycyjnym. Ciekawy wykład słuchacze nagrodzili gromkimi brawami, a prelegent zachęcał zebranych do "słuchania" obrazów i "oglądania" muzyki. Był także czas na indywidualne dyskusje. 

 

  • 01 MLIM Wismont_2150
  • 02 MLIM Wismont_2143
  • 03 MLIM ZR09703
  • 04 MLIM Wismont_2188
  • 05 MLIM Wismont_2165
  • 06 MLIM ZR09720
  • 07 MLIM ZR09710
  • 08 MLIM Wismont_2196
  • 09 MLIM Wismont_2203
  • 10 MLIM Wismont_2200

fot. W. Wismont, Z. Radwańska

JoomSpirit