Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.
Maciej Fortuna Słowiański – Koncert w wulkanie - 13 I 2017
Warsztaty budowy gwizdków ceramicznych 14 XII 2016
Finał V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych
Lutnia i gitara – instrumenty muzyków dawnych wieków – wykład i koncert Jerzego Żaka 21 X 2016
Rozstrzygnięcie V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych 5 X 2016
X edycja konkursu "Mazowieckie Zdarzenia Muzealne - Wierzba" - II miejsce i dwa wyróżnienia
Szydłowieckie Muzeum uhonorowane w 41. edycji Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej", 15 VI 2016

Wydawnictwa

 

„V Ogólnopolski Konkurs na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych”, Katalog twórców, opracowanie Katarzyna Zedel, Szydłowiec 2016.

Publikacja zawiera biogramy budowniczych, którzy zgłosili swoje instrumenty do V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych. 

Do konkursu organizowanego przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu zgłosiło się 38 twórców z 10 województw: lubelskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego,  pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego. Do konkursu zgłoszono łącznie 144 instrumenty i narzędzia muzyczne.

Finał V Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych

 

 

Aneta I. Oborny, Zofia Radwańska „Motywy muzyczne w malarstwie europejskim XVII-XIX wieku w obrazach z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie”, Szydłowiec 2016

                „Motywy muzyczne w malarstwie europejskim XVII-XIX wieku” to kolejna, po „Zobaczyć muzykę źródeł…”, wystawa prezentująca temat ikonografii muzycznej w szydłowieckim Muzeum, jednak w zupełnie innym zakresie niż poprzednia. Tym razem, wybrane ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie dzieła sztuki przenoszą nas w świat zachodnioeuropejskiego baroku i romantyzmu. Obrazy alegoryczne, rodzajowe, martwe natury pędzla malarzy flamandzkich i włoskich łączy motyw instrumentów muzycznych epoki. Teorba, viola da gamba, wirginał, surdynka, szałamaja to tylko niektóre instrumenty przedstawione przez artystów, których z muzyką łączyła nieraz szczególna więź. Dzięki informatorowi do wystawy dowiemy się szczegółów z życia malarzy, rozszyfrujemy znaczenie symboliczne elementów kompozycji oraz poznamy środki artystyczne jakimi ówcześnie posługiwali się twórcy.

 

 

 

 

Aneta I. Oborny, „Zobaczyć muzykę źródeł. Muzyka i instrumenty muzyczne w malarstwie polskim”, Szydłowiec 2015

W dobie interdyscyplinarnych działań artystycznych obecność muzyki w sztukach plastycznych staje się tematem wartym zgłębienia. Od czasów prehistorycznych po czasy postnowoczesne podejmowane są próby przedstawienia dźwięku graficznie, udokumentowania scen, w których obecna jest muzyka, sportretowania muzyków i odwzorowania instrumentów muzycznych.

Polska sztuka obfituje w nastrojowe ujęcia muzykantów, realistyczne obserwacje wiejskiego życia jak i fantasmagorie oraz improwizacje na temat kultury ludowej. Lektura dodatkowo odsłania przed czytelnikiem świat mitologicznych kitarzystów, muzykujących aniołów, bogate instrumentarium muzyki renesansu, alegorie z barokowych rycin, arystokratyczne scenki rodzajowe z XVIII w. ukazując tym samym szerszy kontekst ikonografii muzycznej w sztuce europejskiej w ogóle.

 

Publikacja jest zarówno katalogiem dzieł sztuki prezentowanych na wystawie czasowej pod tym samym tytułem jak i pierwszą pozycją książkową podejmującą temat ludowego instrumentarium muzycznego w malarstwie polskim. Została wyróżniona w X edycji konkursu „Mazowieckie Zdarzenia Muzealne – Wierzba” w kategorii  „Najciekawsze wydawnictwo muzealne wydane lub współwydane w 2015 roku przez placówkę muzealną”.

 

"Zobaczyć muzykę źródeł. Muzyka i ludowe instrumenty muzyczne w malarstwie polskim"

 

Aneta I. Oborny Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu 1975-2010. 


        Decyzja o utworzeniu Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych zapadła w roku 1968. Od tego czasu w pozyskiwanie zbiorów, prowadzenie badań oraz prace koncepcyjne i kuratorskie zaangażowane było wiele ważnych dla polskiej etnomuzykologii osób. Niniejsza publikacja w sposób przystępny i niemal reporterski przybliża proces tworzenia „od zera” nietypowej placówki muzealnej, której charakteru dodaje położenie w okazałej, wczesnorenesansowej rezydencji magnackiej – Zamku Szydłowieckich i Radziwiłłów.

      Zbiór 2085 muzealiów obejmujący 1741 obiektów etnograficznych i 371 historyczno-artystycznych stanowi ewenement wśród zarówno polskich jak i europejskich instytucji muzealnych. Autorka przedstawia klasyfikację zbiorów jak i charakterystykę najważniejszych instrumentów, począwszy od rekonstrukcji instrumentów używanych już w średniowieczu (gęśle opolskie, chordofon płocki), poprzez XVIII i XIX-wieczne oryginalne przykłady lutnictwa ludowego (basy kaliskie, mazanki) aż po zaskakujące pomysłowością i wykorzystywanymi materiałami instrumenty XX-wieczne (burczybas z puszki po farbie, wiejskie zestawy perkusyjne „dżazy”).

            Publikację ilustrują aktualne zdjęcia siedziby, wybranych muzealiów (instrumentów, dokumentów, dzieł sztuki) oraz dokumentujące działalność Muzeum od 1975 roku.

Szydłowiec 2010

 


Wydawnictwa można kupić w kasie biletowej muzeum.

JoomSpirit