Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.
"Turniej skrzypków" 17 XI 2017
Koncepcja nowej siedziby Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Podpisanie umowy na budowę nowej siedziby z Generalnym Wykonawcą prac budowlanych , 2 X 2017 r.
Rozdanie nagród w XI edycji konkursu Mazowieckie Zdarzenia Muzealne "Wierzba" - I miejsce dla MLIM w kategorii "Muzealny projekt otwarty" 21 IX 2017
I miejsce dla MLIM w kategorii "Muzealny projekt otwarty" w XI edycji konkursu Mazowieckie Zdarzenia Muzealne "Wierzba"
Otwarcie wystawy "Ludowe stradivariusy"- 8 IX 2017
Międzynarodowa Noc Muzeów 20 V 2017

Odnowienie i przywrócenie stanu ekspozycyjnego 50 instrumentów ze zbiorów muzealnych, możliwe dzięki dotacji MKiDN oraz dotacji celowej SWM.

 

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych dzięki otrzymanej dotacji,  oddało do konserwacji 50 instrumentów z kolekcji muzealnej. Celem prac konserwatorskich, przeprowadzanych od kwietnia do grudnia 2015 roku, było zabezpieczenie i przywrócenie stanu ekspozycyjnego wybranych obiektów z grupy membranofonów, idiofonów oraz chordofonów. 

 

Z grupy membranofonów odnowiono 3 bębny dwumembranowe, wykonane przez ludowych twórców w pierwszej połowie XX w. To bardzo ciekawe instrumenty z Woli Jachowej (świętokrzyskie), oraz z Piątkowej i Grodziska Dolnego (podkarpackie). Stopień ich zużycia świadczy o tym tym, iż pełniły należne im funkcje w kapelach ludowych. Do muzeum trafiły w złym stanie, a niezatrzymanie procesów niszczenia (korozja, pęknięcia skór, skutki obecności systematyczne zwalczanych drewnojadów) spowodowały dalsze jego pogorszenie. Dzięki zatrzymaniu procesów niszczenia i odnowieniu tych instrumentów możliwa jest ich prezentacja i upowszechnianie.

Bardzo wymagające dla konserwatorów okazały się instrumenty z grupy idiofonów - 15 harmonii jedno, dwu, trzy i pięciorzędowych o różnej liczbie basów. To ciekawe zabytki, wykonane pod koniec XIX oraz w XX wieku w polskich warsztatach organmistrzowskich (Leonhardt, Stamirowski, Radek, Mejer, Lipski, Faliszewski, Kluziński, Sejdler) oraz zagranicznych zakładach (Koch, Sabatini). Ich stan był dwojaki: od niewielkich ubytków i uszkodzeń mechaniki po bardzo zanieczyszczoną powierzchnię, wiele defektów i ślady działań szkodników drewnojadów i rdzy. Efekty konserwacji tych instrumentów są uderzające - odzyskały one swoje naturalne piękno, zyskały blask i obecnie należą do grupy najpiękniejszych muzealiów ze zbiorów MLIM w Szydłowcu. Przywrócenie im stanu ekspozycyjnego umożliwia prezentację dorobku polskich twórców, których działalność została przerwana podczas II wojny światowej i nigdy już nie została wznowiona w takiej ogromnej skali.

Z grupy chordofonów smyczkowych oraz szarpanych konserwacji poddano 32 instrumenty: 14 skrzypiec, 1 złóbcoki, 3 kontrabasy, 1 basy, 1 wiolonczela, 1 cymbały oraz 11 cytr. 6 cytr posiada futerały stanowiące komplet z instrumentem i posiadające taki sam (jak instrument) numer inwentarzowy. Odnowienie futerałów umożliwia przechowywanie instrumentów w jego naturalnym "opakowaniu". Część z tych instrumentów to twórczość budowniczych ludowych, m.in. J. Rafalskiego ze Skarżyska – Kamiennej, J. Rydzika z Grodziska Nowego, S. Krępskiego z Rzucowa k. Szydłowca, J. Machno z Dębna k. Leżajska, J. Czernika z Bukowiny Tatrzańskiej, a część powstała w manufakturach czy zakładach, np. Manzenhauer lub z miejscowości Markneukirchen czy Klingenthal (Niemcy). Najcenniejszy jest fakt, że bez względu na pochodzenie czy miejsce wytworzenia tego typu instrumenty docierały do muzyków grających muzykę wiejską lub popularną, i tym samym wchodziły w skład instrumentarium ludowego (powszechnego wśród ludu). Wybrane do konserwacji chordofony również były w stanie zachowania uniemożliwiającym udostępnianie ich zwiedzającym. Przywrócenie im świetności i stanu ekspozycyjnego daje sposobność do ukazywania ich piękna, mistrzostwa i fantazji budowniczych oraz różnorodność form i walorów wizualnych.

Efektem projektu jest przywrócenie wyglądu ekspozycyjnego oraz funkcjonalności zakonserwowanym instrumentom. Daje to możliwość włączenia tych eksponatów do programu działalności merytorycznej muzeum, mającej na celu upowszechnianie zbiorów i udostępnianie jak najszerszemu gronu odbiorców. Możliwe jest ich eksponowanie na wystawach w siedzibie muzeum, wypożyczanie ich w ramach współpracy z innymi instytucjami muzealnymi oraz wykorzystywanie ich podczas działań naukowych, warsztatowych czy popularyzatorskich. W ramach projektu wszystkie instrumenty są digitalizowane w nowym stanie zachowania, co umożliwi ich upowszechnianie na szeroką skalę za pomocą dostępnych multimediów.

 Projekt jest realizowany w okresie od 1.02.2015 do 31.12.2015 roku, konserwację instrumentów wykonują firmy: poznańska „Lutnia. Budowa, naprawa instrumentów muzycznych”, lubelska „Accrea Accordions” oraz „Pracownia Lutnictwa Artystycznego – Marek Pielaszek” z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim. Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 01 MS_S_44
  • 02 MS_274
  • 03 MLIM_MS_540
  • 04 MS_299 a
  • 05 MS_299 b
  • 06 MS_299 c
  • 07 MLIM_MS_358 g
  • 08 MLIM_MS_358 a
  • 09 MLIM_MS_358 b
  • 10 MLIM_MS_837
  • 11 MLIM_MS_838
  • 12 MLIM_MS_1153 b
  • 13 MLIM_MS_1326
  • 14 MLIM_MS_1327
  • 15 MS_192
  • 16 MS_S_235 a
  • 17 MS_S_235 b
  • 18 MS_291
  • 19 MS_293
  • 20 MLIM_MS_331
  • 21 MLIM_MS_506
  • 22 MLIM_MS_625
  • 23 MS_S_49
  • 24 MS_S_49 b
  • 25 MLIM_MS_735 b
  • 26 MS_266
  • 27 MLIM_MS_815
 

JoomSpirit